fredag 18 februari 2011

Inspiration

Det var värst vilken uppslutning vi hade på gårdagens träning. Örby Arena låg faktiskt lite mindre snö och isprydd än vanligt, så förutsättningarna var även de lockande. Kanske skulle vi ha utprovning av träningskläder varje träning, folk verkade strömma till från alla håll och kanter. TÄFF kommer sporta ett fantastiskt vackert Adidas träningskit i år. Vi körde hur som helst ett riktigt bra pass och det var riktigt bra fart, känns helt klart inspirerande inför vad som komma skall.

Då Lotus på sin blogg bett mig se till Oliver Bierhoff (ang. min dalande fotbollskarriär vid 28 år) känner jag att det är dags för en tillrättavisning, en kontring. Aldrig i mitt liv skulle jag välja att sammankopplas med en tysk fotbollspelare, om hans namn inte var Robert Huth. Jag väljer istället en annan väg för att väcka hopp och förhoppningsvis liv i fotbollskarriären. En spanjor.

Gaizka Mendieta var en spelare jag började följa då det visade sig att han var lik Bruce Dickinson, sångare i Iron Maiden. Han hade sin storhetstid som 26-åring i Valencia, men som 29-åring flyttade han till England och Middlesbrough FC. Något som med tiden gjort att jag börjat brinna för just detta fantastiska lag. Han höll på i Boro i fem år och slutade som 34-åring. Med andra ord, time os on my side.

Mendieta sportar Boros gamla bortatröja i en intressant frisyr.

Mendieta briljerade på engelsk mark under de tidiga åren, men fick aldrig något riktigt genomslag då han ofta användes på fel position. När sedan den hemska managern, Gareth "Horseface" Southgate tog över rodret var Mendis dagar räknade. Svartalven Southgate körde hellre mittbackar, underhuggare eller, bevare mig väl, Jason Euell på Borofältet än att låta den världstjärna han hade till sitt förfogande rädda Boro kvar i the Premiership. Denne tunnhårige elegant hade fantastiska fötter och en underbar speluppfattning. Lagkamraterna i Boro har gång på gång betonat vilket fullblodsproffs han var och att han är den bästa spelare de spelat med. Av någon anledning trivdes han så bra i nordöstra England att han fortfarande bor kvar i Yarm utanför Middlebrough, där han enligt rykten sköter om det lokala cricketlagets gräsplan. Vilken kille.
Mendi sänker Man Utd på Riverside med ett långskott så håret yr.

För att sammanfatta, jag får se till min idol Mendieta än att se till en tysk stridsvagn till forward som hade turen att lyckas få in bollen i en VM-final. Vill man avsluta sin fotbollskarriär med att äta parmos och sköta cricketplaner i nordöstra England är det långt ifrån över. Hoppet lever.

5 kommentarer:

  1. Mycket trevlig lasning Mr. Larsson!

    Fortsatt forgylla och brinna pa detta viset=)
    T.O.M. Jag har gett mig sjalv ett crosstraning pass over 30min samt en uppfoljning pa den fantastiska appen: 100 Pushups=)

    Skot om dig! P&K / Mr. Chang

    SvaraRadera
  2. Varför nämns inte tiden i Lazio och Barca?

    SvaraRadera
  3. Inte mycket att nämna, iaf inte Lazio-tiden. Hemsk period som spolierade Mendis fina rykte. Barca-tiden var ju lite småfin, men det är Boro-tiden som är viktigast, det måste man ju erkänna

    SvaraRadera